Apr 18, 2011

Anorexia

hey yo..
salam 1Malaysia semua..
di hari isnin yg indah ini korang sihat ke?dh mkn?khamis ini aku ada final exam huhuhu...

adakah korang ini golongan anorexia???apakah itu?

An eating disorder characterized by markedly reduced appetite or total aversion to food. Anorexia is a serious psychological disorder. It is a condition that goes well beyond out-of-control dieting. The person with anorexia, most often a girl or young woman, initially begins dieting to lose weight. Over time, the weight loss becomes a sign of mastery and control. The drive to become thinner is thought to be secondary to concerns about control and fears relating to one's body. The individual continues the endless cycle of restrictive eating, often to a point close to starvation. This becomes an obsession and is similar to an addiction to a drug. Anorexia can be life-threatening.

apakah benda ini merepek?aku just copy paste je hehe..ok3..yg aku tau ttg anorexia ini adalah keadaan apabila manusia itu mengalami kurus yg melampau lampau sesangat..seperti statement di atas, banyak kes yg aku dgr dan lihat adalah melibatkan kaum hawa iaitu wanita..kerna bg mereka body yg slim melim adalah idaman mereka. jadi walaupun mereka ini mmg kurus (bg pndangn org) tapi bg diri mereka sendiri mereka tak kurus tp sebaliknya. apabila mereka melihat di cermin, inilah yg terjadi..


ehsan khazanah : google

diri mereka(tak kesah la popuan or laki) sebenarnya kurus tp bila mereka lihat di cermin..mereka merasakan diri mereka tak kurus iaitu gemok. jadi bila mereka merasakan diri mereka gemok, tentulah mereka akn diet gila babi vavi kn so bila badan mereka yg sememangnya kurus itu didietkan, maka akn bertambah kurus la mereka..maka terjadilah..
ANOREXIA..

ok..itu bagi mereka iaitu org luaq la kn..skunk ni aku plak..aku ni mmg terdiri dalam golongan kurus la..bak kate cDia, kurus keding huhu..manusia manusia di luar sana iaitu membe membe aku byk kali jgk tny kat aku.. "ko ni tak mkn ke?", "ko diet ke?", "ko minum jusMate 5 ke?" dan byk lagi la pertanyaan mcm itu..dah berbuih buih, berbilion ayor liur aku kuar tok menjawab pertanyaan mereka itu..
ok..firstly aku ni boleh la dikategorikan sbg kuat mkn jgk la..aku tak penah menghadkan bape kali aku kne makan dlm sehari. kalo aku nak makan aku akn makan tak kesah la bape byk sekalipun..makan makan makan sampai kenyang gila sesangat la..aku mmg tak ikut "berhenti sebelum kenyang"..susah susah huhu..tapi at the end..aku mcm ini jgk..berat badan kalo naik pn PALING PALING MAXIMUM pn 1KG..ya..SATU KILOGRAM..itu pn paling maximum..kalo minimum mngkin 10gram kot..itu pun kalo pas makan aku tak gi ke sini..


 ehsan khazanah : google

kalo la setiap kali makan aku terus gi sini..mmg tak effect la oiii huhu..tapi seriously aku mmg kuat makan.. kalo boleh diratingkan..1 sampai 10(10 mmg tahap pelahap gila bab makan).. aku ni yg ke 6 nak masuk 7 la iaitu 6.5 jgk la.. so aku ni mmg kuat makan tapi tapi tapi.. badan aku tetap slim melim mcm skunk ini..aku pun tak tau la nape nape nape..mungkin mmg baka aku mcm ni kot..arwah ayah aku mmg kurus orgnya dan aku pun terikut ikut la trend kurus ini.. tapi yg penting skali sihat dan aku bukannya ANOREXIA hahahaha ;)
tok kepastian, ini lah dia index BMI aku..check this out..


alhamdulillah..aku normal rupanya hehe..tapi sebelum ini dalam 2 tahun lepas kot, aku dlm golongn 'underweight' huhu..tapi skunk ada peningkatan..chayok3..hehe..


UNDERWEIGHT
Your are under optimum weight for your height. You could afford to gain a little weight.

NORMAL RANGE
You have a healthy weight for your height.

OVERWEIGHT
You are over optimum weight for your height. You may be facing health problems, so losing some weight would be a good idea.

OBESE
You are over optimum weight for your height. You may be facing health risks, so see your doctor to help you achieve a healthier weight.

ok..atas ini adalah penerangan bg setiap kategori yg ada..kalo korang nk test index bmi korang..test kat sini
dah test ke?hehe 
ok la..itu saja entry kali ini..
peace!!!





nota alp : anda kurus?anda gemok?ada aku kesah kerna anda adalah anda..yg penting korang jage kesihatan korang k =B





YANG BENAR

alif_affandi

1 comment:

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
it's all about my eyes, my ears, my heart and my life..that's it and fullstop