May 7, 2011

Selamat Hari Ibu

hey yo..
salam 1Malaysia kpd semua blogger sekalian..
korang sihat ke?kalo sihat alhamdulillah..


entry kali ini sepcial entry tok belog aku ini..entry kali ini berkaitan dgn Mother's Day iaitu Hari Ibu Sedunia yg disambut pada 8 Mei 2011..hari ibu ini disambut pada hari ahad minggu kedua..so pd tahun ini jatuh pada 8 Mei..
tok pngtahuan korang semua(wlaupun korang tak tny) selama aku hidup ini, tak penah aku ucap/wish kat mak aku "selamat hari ibu" kat mak aku..
sedangkan dulu kalo valentine day, aku akan ucap pada gul aku waktu itu..
tp skunk aku nk ubah itu semua..say NO to valentine and say YES to Mother's Day..

ibu, emak, mama, mummy, ummi, bonda dan apa saja panggilan tok ibu kita..yg pasti pengorbanan mereka terhadap kita tersgt sgt la besar dan tak mungkin sesekali dpt dibalas walaupun dgn sekontena emas mahupun berlian..


disaat sperm dan ovum bersatu padu, maka terjadilah aku di dalam perut emak aku.. selama 9bulan aku berada di dalam perut emak aku.. selama itulah emak aku bersusah payah menguatkan diri tok membawa aku ke mana saja emak aku ingin pergi.. apabila tiba waktunya tok bersalin.. maka peluang tok emak aku hidup adalah 50 50.. kerna kesakitan dan keperitan yg dialami emak aku semasa ingin melahirkan anak mengalahkan proses budak lelaki ingin bersunat.. percayalah..kesakitan yg kita(lelaki) alami hanyalah sikit berbanding proses ibu kita melahirkan kita semua..


selepas berjaya melahirkan aku, emak dan juga ayah aku bersusah payah tok membesarkan aku dan membahagiakan aku walaupun terpaksa menyusahkan diri mereka sendiri.. selepas baru melihat dunia ini, aku amat memerlukan makanan yg paling berkhasiat.. dgn adanya susu ibu, aku telah mendapat vitamin dan juga kalsium yg membolehkan aku membesar dgn sihat.. apabila malam menjelma, aku pulak menganggu emak ayah aku dgn rengekan kite yg tak henti henti hanya kerna perut lapar tp mereka tak pernah merungut waima memarahi kita walaupun kbisingan kite mampu memecahkan cermin di dalam bilik..


semasa umur aku meningkat ke golongan budak budak iaitu lingkungan 3 4 5 6 7 tahun ke atas, keinginan dan nafsu aku tok memperolehi mainan, gula gula dan juga teddy bear semakin meningkat naik.. jarang sekali mereka menghampakan permintaan aku walaupun mereka terpaksa berhempas pulas tok memenuhi permintaan aku ini..

semasa aku gagal dlm exam kat sek rendah dan menengh, report card dipenuhi dgn pen merah pen biru you marah i lap you , ayah aku amat amat la memarahi aku tp emak aku jgk yg mengcalm downkn ayah aku dan menasihati aku "gagal sekali dua bukan bererti gagal selamanya"..
tanggal 21.01.05, ayah aku telah kembali ke rahmatullah, semangat aku terus down gila.. ibarat dunia ini kosong.. tp dgn berkat sokongan emak dan jge adik bradik yg lain, aku perolehi semangat tok meneruskan hidup ini tok mncapai kejayaan demi keluarga aku yg tercinta ini..  


disaat aku gagal, kecewa, kesempitan wang dan jge pelbagai masalah yg ada di dlm hidup aku ni, emak aku lah tempat aku meluahkan perasaan..kalo dulu emak aku akn merujuk pada ayah aku, tp bila ayah aku dh takde, emak sendiri akn cube menyelesaikan masalah yg melanda kami adik bradik..


aku masih ingat first time aku wat emak aku menangis..masa tu aku nak gi beraya kat umah membe.. aku plak pkai skinny jeans..so poket belah kanan henpon dan poket belah kiri plak rokok dunill 14batang.. bile emak aku prasan keganjilan yg ada pada poket aku, terus dia selupkn tgn kat pokat kiri aku dan... serta merta dia masuk dlm rumah dan menangis kecewa kerna dia mngharapkan aku tak hisap rokok seperti ayah dan juge abg abg aku.. sejak itu, aku mula slowkan aktiviti rokok aku dan akhirnya..i'm free from smokes.. mmg aku rase bersalah wat emak aku menangis..


kalo korang semua rase pngorbanan ibu ini terlalu kecil dan boleh dibalas dgn duit emas waima berlian..
check this out..






siyesly..aku menangis tgk video ini.. act aku penah tgk iklan bhgn ibu dgn dua  org anak tu.. tp bila tgk lg skali, aku ttp sedih dan nangis.. mmg hebat iklan itu..
kpd korang semua, ibubapa kite tak mintak banglo 3tingkat ataupun kete bugati veyron ataupun basikal zaman skunk yg takde brek tu.. cukup la sekadar kite mengingati mereka, menghormati mereka dan sentiasa bersama mahupun berhubung dgn mereka.. itu sudah cukup tok mereka sbg ibubapa kita..




emak bersama anak anak
 


 
belog admin with his super duper awesome, beautiful and beloved girl


 
Nour Fadhalah Bt Abd Ghani

nota alp : kpd semua ibu ibu di luar sana tak kira anda agama apa, bangsa apa, mahupun dari negara mana sekalipun, anda adalah ibu dan SELAMAT HARI IBU kpd semua.. dan kpd emak, alip nk ucapkan selamat hari ibu dan alip cintakan emak sgt sgt =B





YANG BENAR

alif_affandi

No comments:

Post a Comment

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
it's all about my eyes, my ears, my heart and my life..that's it and fullstop