Dec 3, 2013

Darjat

peace be upon you

jelik. jelik aku dengan manusia yg terlalu memandang kepada darjat dan pangkat ini. dah la terlalu memandang pada pangkat, lepas itu berkira pulak kalau pangkat yg dia ada itu tidak disebut.

A : "assalamualaikum Tuan B."
B : ""Tuan? maaf. awak tahu tak saya ada pangkat Datuk. tolong hormat pangkat yg saya ada ini. awak ingat senang ke nak dapat pangkat ini? bukan semua orang ada pangkat Datuk mcm mana saya dapat ini. awak tahu tak? kerajaan dah bagi pangkat ini kepada saya maka saya kena gunakannya sebaik mungkin. tolong hormat pangkat yg ada pada saya ini. faham?"
A : "faham DATUK."

tiada perkataan lain yg mampu aku gunakan selain daripada perkataan jelik. annoying. seriously jelik bin annoying. adakah hormat manusia itu pada manusia lain pada panggilan atau pada cara manusia itu? belajar tinggi tapi narrow minded. you have brain but you don't use it wisely. pity you.

kekadang kami rakyat marhaen ini bukannya sengaja taknak panggil DATUK DATO TANSRI TUN tu semua, kami tidak sengaja. at least kami still panggil Tuan atau Encik. masih ada hormat di situ daripada kami panggil "hoi! macai" lagi terukkan.






alif.affandi

No comments:

Post a Comment

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
it's all about my eyes, my ears, my heart and my life..that's it and fullstop