Aug 3, 2014

ERA39B

peace be upon you


aku tertarik untuk beli buku ini kerna dikatakan buku ini diharamkan drpd diterbitkan secara terbuka maka buku ini diterbitkan secara underground. maka aku dah interested gila dengan pernyataan itu so aku beli la buku ini. tapi buku ini berkaitan apa sampai diharamkan?

kalau korang boleh cam cover dia maka korang memang rock la. well, buku ini berkisarkan mengenai ganja ataupun kanabis. secara kasarnya buku ini bukanlah menceritakan ganja itu haram, kanabis itu jijik dan baca buku ini berdosa. bukan. sebaliknya berlaku di dalam buku ini.

bila aku dapat buku ini, aku tertanya juga "apa jadah tu era 39b?". kalau 32 cup B aku tahulah. aku pun google and i find out that era 39B is about dangerous drugs act 1952. so kalau 39B tu pulak ia mengenai trafficking in dangerous drugs. aku nak ngomel pasal akta ni pun aku tak berapa nak tahu. bukannya aku malas membaca cuma kerajinan utk membaca akta ini tiada.

mengenai buku ini, apa yg aku boleh katakan adalah ia mengenai perjuangan seorang individu bersama kengkawan beliau yg berjuang utk keadilan ganja itu. adalah tidak adil memberi hukuman kepada ganja yg mampu memberikan kebaikan kepada manusia itu sendiri.

apa yg aku tahu selepas menggoogle, if we use cannabis in a good ways, it can give positive effect to ourself but if we take it in a negative ways, it would be harmful to our bodies. 

melalui buku ini juga aku tahu di luar sana ramai kumpulan yg memperjuangkan apa yg mereka ingin perjuangkan. bagi group Targas ini, secara kasarnya mereka ingin akta 39B ini dirombak dan dihalalkan penggunaan ganja ini tapi halal bukan halal yg sewenang-wenangnya.

bagi aku, buku ini tidak terlalu membosankan tapi tidak terlalu menyeronokkan. maybe sebab aku bukanlah pengguna ganja. tapi utk mendapatkan informasi dan mencari pengalaman manusia lain, buku ini memang sesuai utk dibaca.

2.5/5.





alif.affandi 

No comments:

Post a Comment

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
it's all about my eyes, my ears, my heart and my life..that's it and fullstop